Pochopitelně se ale musíte oprostit od cenovky 35 989 Kč, kterou vám aspoň v úvodu SONY tradičně kompenzuje výhodným bundlem s jejich vlajkovými sluchátky SONY WH-1000XM4 zdarma. A stejně tak je potřeba zapomenout na konkurenci a přemýšlet nad tím, co telefon nabízí a jestli vám funkce budou k užitku, protože hodně jeho vlastností je veskrze hodně unikátních.
Unikátní je vlastně už samotná konstrukce – úzká a vysoká, která má určitě pár zajímavých výhod. Jednak nemáte problém při držení a současném psaní jednou rukou kamkoli na klávesnici dosáhnout, na displej se vám vejde při konzumaci vertikálního obsahu jako Instagram či webové články více obsahu a jednak je SONY jedním z největších hollywoodských filmových studií. Tím pádem při překlopení telefonu na šířku dostanete opravdu filmový zážitek v poměru stran 21:9 na 4K displeji, navíc s dvojicí hodně slušných reproduktorů mířící přímo na vás.
Pokud jste fanoušek sledování filmů na mobilu, nic lepšího, navíc s momentálním bundlem s jedněmi z nejlepších sluchátek, tradiční skvělou haptickou odezvou při dynamických scénách a ročním předplatným streamovací služby SONY Bravia, prostě nedostanete. To není reklama, ale holý fakt. Snad jediné, co chybí k dokonalosti je Dolby Vision nebo o trochu lepší čitelnost na sluníčku. Ta je sice lepší než vloni u SONY Xperia 1 III, ale telefonům iPhone nebo Samsung momentálně nedosahuje.
Co je ovšem na Xperii 1 IV naprosto unikátní, oproti konkurenci, je systém foťáků. Takovým standardem už od prvního modelu Xperia 1 je trojice 12Mpx senzorů v klasické sestavě širokoúhlý, hlavní a teleobjektiv. Víceméně sestava, kterou dostanete u každé vlajkové lodě jakéhokoli výrobce. Platí to tak u Applu, Samsungu, OnePlus, Xiaomi a u kohokoli si vzpomenete. U těch nejlepších a nejdražších přístrojů pak dostanete často ještě další fotoaparáty jako 5násobný nebo 10násobný teleobjektiv, sem tam nějaké makro či dedikovanou čočku pro rozostření pozadí. Něco navíc, čím se nás výrobci snaží přesvědčit o tom, že čím více čoček vidíte na zádech, tím lepší by asi měl být mobil. Pokud si odmyslíte základní 2Mpx pro rozostření pozadí či makro, tak mají veskrze pravdu, protože více možností se rozhodně hodí. Abyste totiž dosáhli různých úrovní přiblížení, nemůžete jako u dospělého foťáku jednoduše vyměnit objektiv, protože by se porušila ona kompaktnost mobilu.
Výrobci tak šli cestou, že co čočka na mobilu, to nějaká pevná ohnisková vzdálenost neboli úroveň přiblížení. Vy tak vidíte v telefonu často čísla jako 0,7x, 1x nebo 3x a tyto hodnoty vlastně znamenají, jaký násobek přiblížení oproti hlavnímu foťáku dostanete. Když znáte jeho ohniskovou vzdálenost, rázem budete vědět, ke kterému objektivu dospělého foťáku můžete jednotlivé čočky přirovnat. Tím pádem, když byste porovnali hlavní kamerku, což je zpravidla ekvivalent 24mm objektivu u velkých digitálních foťáků, tak 0,7x znamená plus mínus 16mm, neboli širokoúhlý záběr třeba na krajinky a 3x zase plus mínus 70mm na detaily či portréty.
Důvodem, proč to dnes celé vysvětluji a co je v tom naprosto důležité, že doposud máte možnost u všech telefonů mezi těmito rozmezími a klidně i za ně uživatelsky zoomovat. Ve skutečnosti ovšem nedochází k optickému zoomu, třeba jako u zoomových objektivů na dospělých foťácích, ale jde čistě jen o digitální výřez, který výslednou fotku degraduje čím víc přiblížíte. Když tedy váš telefon má k hlavnímu foťáku 3násobný zoom a vy přiblížíte na 2,9 násobek, použije se stále hlavní foťák a výsledná fotka se jen automaticky roztáhne, jako kdybyste si jí dvěma prsty roztáhli v galerii. Výsledná fotka tak bude mnohem horší, než když byste dozoomovali dál a použili tím pádem třetí objektiv. Změní se i perspektiva a změní se i úroveň rozostření pozadí. Dál za 3násobný zoom se ovšem používá zase digitálního přiblížení z onoho 3násobného.
Proč ale všechno popisuji je fakt, že SONY v tomto ohledu ukázalo další stupeň evoluce, protože představilo telefon, jehož teleobjektiv je schopen toho, co umožňují jen zoomové teleobjektivy na klasických foťácích. To znamená, že mezi 3,5násobným a 5,2násobným přiblížením telefon opravdu uvnitř hýbe optikou a jakýkoli obraz, který vidíte mezi tímto přiblížením nepodléhá žádné digitální degradaci. Samozřejmě se díváme na první exemplář takového telefonu, i když v minulosti pár pokusů v podobě ASUSu nebo Samsungu bylo. U prvně jmenovaného to ovšem nijak zázračně nedopadlo a ten druhý spíš integroval mobilní telefon do digitálního foťáku a ani jeden nápad se nijak neujal.
U Sony ovšem jde o první hezké a funkční řešení, které bych přirovnal k prvnímu ohebnému telefonu od Samsungu. Směr je dobrý, ale chce na něm ještě určitě pracovat. Bavíme se totiž o optickém zoomu pouze o rozmezí 3,5 až 5,2 násobku, což zásadní změnou není, ale spíš než tento telefon bude zajímavé sledovat, podobně jako u ohebných telefonů, jak se, doufám, bude rozptyl zoomu postupně zlepšovat. Třeba se tak vrátíme nakonec k daleko menšímu počtu foťáků nebo mnohonásobně větším optickým zoomům. Limitující jsou ovšem pochopitelně fyzicky malé senzory a malé čočky, kterými na senzor světlo dopadá a tak hádám, že než se taková technologie protlačí i na hlavní, nejpoužívanější senzor, kde je riziko příliš velkého clonového čísla a tím pádem horších výsledků za snížených světelných podmínek, budeme spíš svědky vylepšování právě sekundárních objektivů. Za mě bych se tak nejvíc přimlouval za to, kdyby teleobjektiv byl schopen fungovat ještě od nějakého 2násobného přiblížení, protože to bylo to, co mi často asi nejvíc chybělo.
Zaměřím-li se na samotnou kvalitu fotek, hrozně moc bude záležet na vašich preferencích. Jedno je ovšem potřeba zdůraznit pro všechny. SONY Xperia 1 IV není "point-and-shoot" kamera ve stylu přijdu, cvaknu, odejdu. Xperia je zařízení pro profesionály, které se blíží plnohodnotným foťákům. Nečekejte "fancy" režimy, nečekejte vyumělkované, přesaturované fotky čínských telefonů, dokonce nečekejte ani automatické HDR nebo jednoduché a intuitivní ovládání. Naopak, standardní aplikace foťáku zmizela a byla nahrazena aplikací Photo PRO, kde už na první pohled vidíte, kolik ovládacích prvků přibylo. A to jste prosím v režimu Basic, který téměř začíná tam, kde končí PRO režimy běžné konkurence.
Rázem tak na první dobrou můžete zvolit hned poměr stran, použití blesku, možnost sekvenčního snímání, úroveň rozostření nebo výslednou barevnou teplotu fotky. Stačí ovšem z režimu Basic přeskočit na jakýkoli jiný režim a rázem dostanete ovládací panel funkcí, tak jak je znáte z digitálních foťáků SONY. Tím pádem si volíte ostřící body, režimy ostření, ostření na oko, oblast ostření nebo naopak ruční, přepnutí .JPG, .RAW či oboje atd.
Zkrátka je tu tolik možností, že si až říkáte, že škoda, že tu chybí hledáček a fyzická mapovatelná tlačítka. Respektive jedno tu je, dvoustupňová spoušť na boku telefonu. Celkově ovšem platí to, co u SONY platí už dlouhou dobu. Pokud jste fanoušci realistických snímků, je to přesně to, co dostanete.
Když něco nevidíte vaším okem, nevidí to ani foťák a je pak na vás, jestli se spokojíte s fotkou tak jak je, jestli vyfotíte do .RAWu pro následné úpravy nebo jestli při snížení světla použijete inteligentní režimy, které vám při prohlížení exponovaných fotek v galerii samy navrhují třeba úpravy světla. Někdy to funguje v pohodě, někdy to zbytečně přepálilo světla. Je to asi fotka od fotky a věřím, že tohle je jedna z věcí, která se bude ještě postupně zlepšovat.
Každopádně, abych se konečně dostal k jádru pudla a ke kvalitě fotek – z hlavního objektivu dostanete skvělé fotky. Krásně detailní, bez šumu, automatické HDR funguje tak akorát, abyste viděli velmi dobrý dynamický rozsah, nepřeostřuje. Opravdu musím smeknout nad tím, jak fotky vypadají přirozeně a to i po stránce barev.
Stejně je na tom širokoúhlý fotoaparát a u výčtu bych se prakticky jen opakoval. Snad jediné, co na šíru zamrzí je fakt, že i když je senzor vybaven automatickým ostřením, tak minimální ostřící vzdálenost je obrovská, takže s použitím na makro fakt nepočítejte.
Konečně u teleobjektivu musím být malinko shovívavější právě kvůli tomu, že jde o po dlouhé době o první svého druhu. Tady rozhodně musím pochválit opět skvělé barvy, skvělý kontrast, dynamický rozsah. Jediné, čeho si všimnete je postupné zhoršování ostrosti, čím více zoomujete směrem k 5,2násobnému přiblížení. Vlastně onen rozdíl mezi 3,5 a 5,2 násobkem je relativně malý, že je možná otázkou, jestli se nevyplatí kvůli ostrosti radši exponovat 3,5 násobným zoomem a pak fotku lehce oříznout. Co ale musím extra vypíchnout je ostření na oko. Telefon zvládne v burst modu vyfotit až 20 snímků za vteřinu a přitom za současnou vteřinu až 60x zaostřit. I když jsme tedy fotili aportujícího psa v 8 hodin večer, kdy už světla bylo méně, podívejte se, jak neuvěřitelně si s tím Xperia 1 IV u pár snímků poradila.
Marně byste hledali noční režim u Xperie 1. Není tu a důvod je jasný. Fotky mají co nejvíce odpovídat realitě. Nečekejte tedy v noci jasně modrou rozsvícenou oblohu, když tam není. Dostanete to, co vidíte běžným okem. Nutno ovšem podotknout, že s veškerým skvělým processingem SONY. Vše, co vidíte, je krásně tak neskutečně ostré, ale ne přeostřené, barvy jsou skvělé, šum je minimální, dynamickému rozsahu bych dal 4,5 hvězdiček z pěti a jestli fandíte tomuto typu fotografie, jednoduše se dá v klidu říct, že Xperia 1 IV je momentálně nejlepší fotomobil na trhu. Verdikt samozřejmě platí primárně pro hlavní objektiv. Jak širokoúhlý, tak teleobjektiv mají menší senzory a kvalita nočních snímků nedosahuje těch z hlavního senzoru, ale i tak se drží vysoko nad průměrem drtivé většiny konkurence.
Snad jediné, co bych právě vytknul je občas až moc tmavý snímek, kde se SONY snaží evidentně zkrácením závěrky dosáhnout větší ostrosti fotky a zároveň nižším ISO o redukci šumu, aby nemusel nastoupit těžký postprocessing, který by fotku změkčil. Každopádně jak za denní fotky, tak za noční na mě udělalo SONY opravdu obrovský dojem.
Samostatná kapitola je pak video, protože jsme u expertního stroje, asi správně tušíte, že jednoduché to nebude. Nahrávat můžete v klasické aplikaci PhotoPro pouhým přepnutím na ikonku kamerky. Aplikace nabízí všechny možné režimy až do 4K30 pro všechny 3 foťáky. Pokud byste ovšem chtěli odemknout jiné frameraty, musíte jít do aplikace Video Pro, kde máte ve 4K k dispozici širokou paletu od 24 až po 120 snímků za vteřinu. Tady už ovšem je potřeba alespoň nějaká základní znalost minimálně o tom, jak funguje kombinace času, clony a ISA nebo, že byste se měli držet zlatého pravidla o času jako dvojnásobku frameratu.
Pokud ovšem máte ambice stát se filmařem, pak můžete vyzkoušet další aplikaci CinemaPro, vycházejícího z oddělení CineAlta, kde si pohrajete s LUTkama, abyste dostali specifický barevný look filmových kamer, místo času nastavujete shutter angle. Můžete také od letoška nově využívat Wide Dynamic Range, což je novinka pro lepší dynamický rozsah. Není ovšem nastavena jako výchozí, protože funguje tak, že v reálném čase skládá výsledné video ze 2 snímků za účelem lepšího dynamického rozsahu. Protože jde ale o 2 snímky místo jednoho, pochopitelně není funkce dostupná pro 120 FPS režim a bohužel se také budete muset obejít bez optické stabilizace – na stativu to ovšem vypadá hodně pěkně.
Tím se tak vlastně dostávám ke kvalitě videa, protože popisovat natáčení videa a jeho rozdíly ve 3 aplikacích by opravdu zabralo několik článků. Video je skvělé a vlastně jej chválím neustále u každé vlajky od SONY. Krásné barevné podání do teplejších tónů, ostrost, šum, všechno na velmi dobré úrovni a snad jediné, co je potřeba občas hlídat je dynamický rozsah směrem k občasným přepalům. Pak se dá ale použít ona funkce širokého dynamického rozsahu a jste naprosto v pohodě.
Tedy, aspoň na chvíli, protože přece jen na jeden zásadní problém jsem u nové Xperie narazil. Slabinou je kombinace hardware a software. Telefon totiž pohání Snapdragon 8 Generace 1 a to je procesor, který zrovna extra chválu v rámci své spotřeby a chlazení nezískal a SONY si to odneslo až do dna.
Jednak je to trochu vidět právě u širokého dynamického rozsahu, kde Apple zvládá tuto funkčnost i u vyšších frameratů oproti SONY, ale ono je to vidět i ve fotoaparátu. Stačila víkendová procházka ve venkovních 27 stupňích, ani ne 10 minutové lehké focení s kadencí tak 1-2 fotky za minutu a výsledkem byl přehřátý telefon. Vlastně SONY vás i při spuštění VideoPro i CinemaPro přímo na přehřívání varuje, ale že tato situace nastane i u focení bych nečekal. V každém případě bych ještě neházel flintu do žita, koneckonců iPhone 13 Pro Max se s novou Betou iOS 16 začal taky pěkně hřát a málo vydrží, ale přece jen u Applu se jedná o Betu a tady už několikátá verze finálního software.
Nějaké mírné zlepšení se tedy dá u SONY očekávat, ale nic zásadního asi úplně ne a zdá se tak, že když už se jeví všechno skvělé a můj lov na nejlepší letošní vlajku by mohl být u konce, přece jen je tohle ona pomyslná chybějící třešnička na dortu. Ono je totiž jinak všechno naprosto na špičkové úrovni. Android 12 s téměř minimální vizuelní nadstavbou je hodně fajn, kombinovaná ochrana IP65/IP68 super, Gorila Glass Victus na obou stranách, hranaté provedení, velmi dobré repráky, skvělé foťáky, možnost posadit X1 do sáněk foťáku a použít jí díky partnerství s YouTube jako streamovací zařízení, i když nemáte žádné subscribery, konečně 5000mAh baterka s 30W nabíjením, která nemá problém vás podržet s více jak 6 hodinama celý den na 1 nabití, tohle všechno je super. Jenže k čemu vám to bude, když vám telefon po chvíli používání bude hlásit přehřáto nebo, když budete v největší řežbě v Diablu, začne throttlit procesor a FPS letí znatelně dolů.
Samozřejmě nic na světě není ideální, a abych vás v závěru od tohoto telefonu neodradil, jak říkám, šlo o scénáře, kdy jsem na telefonu hrál hry nebo se delší dobu věnoval focení nebo natáčení videa. Jenže přesně minimálně na ono focení a simulaci profi natáčení je Xperia 1 IV přímo určena. Je to vlastně jako vyrobit terénní auto, které zapadne v prvním blátíčku. To je vlastně důvod, co mě odrazuje už v půlce letošního roku vyhlásit letošního vítěze a tak hon na nejlepší vlajku letošního roku u mě stále ještě pokračuje. Schválně mi napište, co na novou Xperii 1 IV říkáte vy. Děkuji, že jste dočetli až sem. Mějte se krásně a někdy příště u další recenze.
Cenové bomby jsou extra výhodné produkty za nejlepší ceny, které u nás najdete.
bonmoto.cz | 6 299,- |
doplnkynamoto.cz | 6 299,- |
moto-kufry.cz | 6 299,- |
motozem.cz | 6 299,- |
Rozdíl ceny u nás a nejčastější ceny u vybrané konkurence. Pokud existuje více nejčastějších cen nebo se žádná z cen u vybraných konkurentů neopakuje, vycházíme z nejnižší z nich
Při výpočtu nezohledňujeme věrnostní a jiné zákaznické programy, ani kupónové akce konkurentů a vycházíme z ceny zboží na Alza.cz pro konkrétního zákazníka.
Popis: You are only allowed to change your username once every 90 days. A record of your username change will be displayed in your public profile, but your old username will not be displayed.
Tato položka byla zadána chybně. Prosíme o kontrolu správnosti zadání.
V případě
opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@huramobil.cz.
Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.
Kontrola formuláře proběhla v pořádku. Formulář byl správně vyplněn a úspěšně uložen.
Stojíte před rozhodnutím, jestli si zvolíte ANO pro pokračování a nebo NE pro zrušení operace. Co si vyberete?
Prosíme o kontrolu správnosti zadání. V případě opakování této chybové hlášky nás prosím kontaktujte na info@huramobil.cz.
Aby naše webové stránky fungovaly správně, našli jste na nich, co hledáte, ušetřili spoustu času a nezobrazovaly se vám věci, které Vás nezajímají, potřebujeme od Vás souhlas se zpracováním souborů cookies, tj. malých souborů, které se ukládají ve vašem prohlížeči.