Zbrusu nový a nádherný ASUS ROG Phone 8 Pro. A tentokrát to říkám bez jakékoliv špetky ironie. Jestli totiž sledujete řadu telefonů ROG Phone od samého začátku, vždycky šlo od první generace po celých 6 let pouze o facelifty. Konečně tak přichází i vítaná změna designu, která telefonu na jednu stranu neskutečně sluší, ale na tu druhou se telefon posunuje z „niche“ herního segmentu hodně do kategorie, kde by měl být přijatelný pro daleko širší skupinu uživatelů. Je to dobře nebo špatně? Tak přesně na to vám odpoví dnešní recenze.
ASUS ROG Phone 8 Pro
Design
Herní telefony se u nás v ČR nikdy úplně zásadně nerozšířily. V podstatě ASUS se svým ROG Phone kraluje neochvějně už 6 let a vyjma občas výstřelky jako GT série od POCO to měl poměrně hodně jednoduché. Co ale vlastně míním herním telefonem? Je to zařízení, které má na rozdíl od běžných telefonů pár speciálních vlastností. Základem je vždy nejlepší možný dostupný procesor, který musí být ovšem velmi dobře chlazený, protože hry jako jedny z nejnáročnějších aplikací jej logicky zatíží k maximu. Maximální výkon pak znamená ohromné generování tepla, které potřebujete eliminovat, aby se procesor kvůli přehřátí nemusel zpomalit. Ke skvělému procesoru musíte dát také velmi dobrý displej s rychlou obnovovací frekvencí a rychlou reakcí na dotyk – to abyste zase v akčních střílečkách viděli všechno okamžitě – i drobné zpoždění ve zobrazení či odezvě už může v akční střílečce znamenat smrt. Pak je pro dlouhé hraní potřeba velká výdrž baterie bez nutnosti častého dobíjení. A takovou třešničkou na dortu je pak spousta dokoupitelného příslušenství.
Naopak žádný extra důraz se neklade na kvalitu fotoaparátů, váhu nebo celkovou velikost daného zařízení. Z logiky věci pak vyplývá, že takový telefon si primárně koupí náruživí hráči a kategorii běžného spotřebitele naopak nenadchnou větší rámečky, váha a nic moc foťáky. Tohle v minulých generacích byly přesně ROG Phone, ale poprvé u nového modelu ROG Phone 8 je vlastně všechno jinak, vlastně nezůstal téměř kámen na kameni.Už z pohledu designu se můžete podívat, že oproti ROG Phone 7 jde o naprosto nové zařízení. Velká, těžká placka se najednou zmenšila, ztenčily se rámečky a telefon dostal moderní, „iphonový“ boxy design. To znamená, že hrany jsou teď rovné a abyste si dokázali představit o jaké zmenšení rozměrů se jedná, tak pozorně poslouchejte. Vrchní a spodní rámeček se zmenšil o 71 % na krásných 1,65 mm, boční rámečky o 14 % na 1,67 mm a jde tak říct, že se najednou jedná o téměř ideální symetrii opravdu tenkého rámečku. Běžný uživatel zajásá, ale core hráč už tak moc ne. Větší rámečky měly totiž svůj zásadní důvod – schovávaly totiž v sobě kamerku, která se teď přestěhovala do výřezu v displeji a někoho teď může rušit, ale hlavně byly domovem pro neuvěřitelně skvělé dopředu mířící reproduktory, které nechávaly za sebou veškerou konkurenci o parník. Asi něco, jako kdybyste si z Fabie přesedli do aspoň pětkového BMW – až takový rozdíl to byl i proti vlajkovým telefonům. U ROG Phone 8 už dopředu míří pouze vrchní reproduktor ve sluchátku a spodní je vyveden, jako u většiny telefonů do rámu telefonu – to znamená do místa, kde si jej většinou při hraní bohužel zakrýváte dlaní. Z pohledu hráče tedy jasné mínus, z pohledu běžného uživatele jasné plus. Design je opravdu nádherný, přesně z dílny ROG, nádherná matná záda, která v případě ROG Phone 8 Pro jsou pro hráče ještě dovybavena signifikantními prvky jako AniMe Matrix displej nebo ostře řezané hrany modulu fotoaparátů přesně zapadající do komunikační linky výrobce. Z pohledu běžného uživatele pak jednoznačně oceníte nižší váhu 225 g anebo konečně poprvé u ROG i voděodolnost IP68, ke které se ještě vrátím za chvilku.
Displej
Když pominu výřez pro foťák, skvělou zprávu mám u displeje. Kde totiž všechny minulé telefony ROG Phone pokulhávaly a postupně se to zlepšovalo, byla svítivost neboli čitelnost venku. U minulého ROG Phone 7 už se to přece jen vylepšilo, ale ROG Phone 8 je teprve pořádný skok dopředu zase směrem k vyrovnání nebo i předehnání konkurence. Tím pádem v režimu vysoké svítivosti se telefon zlepšil z 1000 nitů na 1600 a v peaku z minulých 1500 se teď bavíme o 2500 nitech. A to je značný rozdíl směrem k možnosti všestranného využití. Jinak jde stále o 6.78" AMOLED typu E6 s FHD rozlišením, maximální 165Hz obnovovací frekvencí a díky LTPO i schopností pádu až na 1Hz v případě statického obsahu. Z pohledu vysokého dynamického rozlišení telefon podporuje HDR10+ fungujícím bez problému v YouTube. V Netflixu jsem to ověřit nemohl kvůli úvodní verzi software, kdy aplikace ani dokonce nešla nainstalovat, ale pokud to bude jak u všech dalších minulých telefonů, tak předpokládám, že telefon bude bez HDR certifikace Netflixu. Každopádně, abych to nějak shrnul – displej je naprosto prvotřídní se skvělým použitím přes den, a protože jde o panel od Samsungu, aktivovat můžete i funkci Extra ztlumení a dostat se tak pod klasickou minimální svítivost pro použití hlavně v noci, kdy i minimální svítivost displejů je často až moc velká.
Hardware
Nyní se dostávám k tomu pro hráče zásadnímu, a tím je hardware. Pochopitelně vsadil ASUS na to nejlepší, co jen jde – Snapdragon 8 generace 3 a v mnoha konfiguracích paměti a úložiště, a to až do maximálních 24GB RAM a 1TB úložiště UFS 4.0. Z pohledu výkonu je to nárůst enormní, papírově 30 % u CPU a 25 % u GPU a podobná impozantní čísla dosáhnete opravdu i v reálu. Pro klasického uživatele je to pecka, pro ty, kteří byli zvyklí na minulé generace a vyloženě hledají nástupce svého staršího ROG už to taková pecka není. Schválně jsem vytáhnul starší ROG Phone 7, abych porovnal detailně třeba 20minutový stress test v 3D marku a tady vidíte krásně na grafu výsledek. Po 20 minutách si ROG Phone 7 vysloužil stabilitu 97,9 %, což v reálu znamená, že i v maximálním zatížení se telefon i bez nasazeného chladiče stačí uchladit, oproti tomu ROG 8 se už bez nasazeného chladiče zadýchá, ztrácí a postupně efektivita klesne na 87 %. Jasně, pořád je to diametrálně lépe než třeba 67 % u iPhonu 15 Pro Max nebo 72 % u S23 Ultra, ale zkrátka mezigenerační zhoršení to je a tady krásně vidíte, jak méně je nová osmička ROG a více spíš Zenfone. A to i přesto, že ASUS tvrdí, že boron-nitridové chlazení zůstalo zachováno. No jo, jenže telefon je teď menší, kompaktnější a tím pádem už zde není tolik prostoru pro chlazení. A další ořezání je i v rámci připojitelného větráčku. Jednak zase kvůli IP68 zmizela elektrická západka otevírající průduch do útrob telefonu, takže větráček už nevhání vzduch do útrob telefonu a chladí tak pouze zahřívající se kryt, ale na samotném větráčku se ovládací tlačítka smrskla pouze na 2. Holt, jak říkám, méně ROG, více Zenfone.
Naštěstí ovšem zůstala zachována senzorická tlačítka na vrchní straně po vzoru minulých modelů a tady se nezměnilo prakticky vůbec nic. Trochu škoda, osobně bych raději uvítal hardwarová, jako mělo třeba GT od POCO. Stejný je i druhý USB-C port na spodní straně sloužící právě pro větráček nebo třeba nabíjení v průběhu hraní, aby vám kabel nevadil při držení v ruce. Tím se dostávám k celkové výdrži na jedno nabití, která není letos moc impozantní. Původní 6000mAh baterka se totiž smrskla na 5500mAh, ale jako celkem slušná náplast přibylo 15W bezdrátové nabíjení. Sami si řekněte, co jako hráči oceníte víc. Výdrž je každopádně nižší a nejenom kvůli baterce, ale zdá se, že v úvodních verzích softwaru je i spotřeba vyšší, a to celkem o dost. Stačí se mrknout třeba právě opět na 3Dmark, kdy 20 minut zátěže sebralo z ROG Phone 7 11 %, ale z ROG 8 rovných 20 % a to je mnohem větší rozdíl než v kapacitách baterií. V praxi jsem se tak dostával k 7 hodinám zapnutého displeje na jedno nabití, což je prakticky totožné jako u jakékoliv vlajky. Na jednu stranu fajn, na tu druhou už to není to extra navíc, co by se hodilo pro hráče. Třeba se to ale v dalších verzích vylepší.
ASUS ROG Phone 8
ASUS ROG Phone 7
Software
Po softwarové stránce už běží telefon na Androidu 14 a ASUS slibuje 2 roky velkých aktualizací a 4 roky bezpečnostních záplat – na tom se nezměnilo nic. Otázkou ale je, kdy aktualizace dorazí, v tomto ohledu spíš patří ASUS někam na chvost mezi ostatními výrobci. Protože poslední dobou je ovšem hybatelem magické slovo AI, nemohl zůstat pozadu ani ASUS. Ten si pilotně vybral Genshin Impact a Honkai Star Rail, kde vám AI pomůže třeba v Genshinu automaticky brát předměty nebo rozpoznat text na obrazovce a navrhnout jeho vyhledávání na webu, pokud si nevíte rady a hledáte pomoc nebo rovnou walkthrough. Ze samotného Androidu 14 ovšem ASUS do třeba customizace prostředí toho moc nezapracoval. Na druhou stranu, prostředí je to staré známe ROG UI s herním džinem, kompletním nastavováním v Armoury Crate, tak jak to všechno znáte z minulých verzí. A komu by to nevyhovovalo, přepnout se může i do prostředí ZenUI a udělat si tak z ROG Phone 8 hodně „vytuněný“ Zenfone 10.
Fotogalerie ASUS ROG Phone 8 (Pro)
Fotoaparáty
Herní telefony nikdy nebyly úplně moc o foťácích a nikdy jsem se za to na ně nezlobil. ROG Phone 8 se ovšem nesnaží být už tak moc herním telefonem a výbavou se snaží dotáhnout aktuální vlajky. Důkazů jsem pro to předložil nespočet a další je i kompletní svatá trojice v podobě 50MP hlavního senzoru IMX890 s gimbalovou stabilizací doplněném ještě o 13MP širokoúhlý senzor a 32MP teleobjektiv s trojnásobným optickým zoomem. Papírově se tedy nedá úplně moc vytknout. Bohužel realita ovšem zůstává vcelku za očekáváním. Abych byl přesný, realita zůstává za ostatními vlajkami v podobné cenové kategorii. iPhone ani Galaxy S23 Ultra od toho zkrátka nečekejte ani zdaleka.
Širokoúhlý senzor je asi nejslabší ze všech 3 objektivů a jeho ostrost rapidně klesá jen s trochou ubývajícího světla. Také je netypicky saturovanější než zbylé 2 objektivy a večer i s nočním režimem výsledná fotka připomíná spíš olejomalbu než reálnou fotografii. Oproti šíru je fajn hlavní objektiv s gimbalovou stabilizací. Fotky relativně ujdou za denního světla. Občas se mi dokonce i v interiéru povedla hezká fotka, ale večer už to žádná hitparáda není ani při nočním režimu, kdy je vidět obrovské množství processingu fotky. Na displeji telefonu to sice vypadá ještě dobře, ale stačí na počítači zobrazit fotku ve 100% velikosti a líbit se vám to úplně nebude. A to jsem vlastně nezmínil ani to, že focení nočním režimem trvá oproti ostatním telefonům nebývale dlouho. Teoreticky by se to dalo pochopit, právě kvůli gimbalové stabilizaci, že si telefon dovolí delší expoziční čas, ale v takovém případě by výsledkem měla být lepší fotka. Jak ale hádáte správně, není. Hlavním objektivem také můžete fotit i ve dvojnásobném výřezu, ale tohle úplně moc nedoporučuju, protože jde opravdu o čistý výřez neboli dvojnásobné zvětšení hlavní fotky, a tak je výsledná fotka mnohem měkčí, což je i docela dobře vidět i na displeji telefonu.
Konečně třetí pán do party je 3násobný teleobjektiv. Ten mě možná překvapil nejvíc, protože často dokázal vykouzlit i líbivou fotku v noci. Třeba u hlavního nádraží si výborně, na svůj typ, poradil jak s ostrostí, tak dynamickým rozsahem. U Národního muzea ovšem oproti zbylým dvěma ohniskům najednou zbytečně moc fotku přesaturoval. Hrozně rád bych vám na tomto místě řekl, že se fotky zlepší v průběhu dalších aktualizací, protože prvotní verze firmware vždycky bývají zabugované u všech výrobců, ano, ale pokud budu vycházet z minulých telefonů ASUSu, úplně bych na to nespoléhal. Vcelku průměrný je pak portrétní režim, ale pochválit mohu aspoň video za to, že gimbalová stabilizace funguje příkladně a konečně při paningu, to znamená natáčení videa při současném pohybu do strany není obraz trhaný. Pravděpodobně konečně zvládá datový tok jak procesor, tak úložiště. Možná byste se divili, kolik i vlajkových telefonů má s tímhle problém.
Doporučujeme
Závěrečný verdikt
Jak se tedy na nový ROG Phone 8 a ROG Phone 8 Pro dívat? Z pohledu hráče asi hodně rozporuplně, protože nemá cenu nalhávat, že tady telefon úplně asi nenaplní očekávání. Jasně, design je krásný, procesor rychlejší, ale už to není to nekompromisní herní monstrum. Zkrátka a dobře, je to méně ROG, více Zenfone nebo jakýkoli jiný běžný vlajkový telefon. Potěší ovšem náročného uživatele, pokud se na něj nebudeme dívat jako na herní telefon, ale vlajku, kdy jej rázem budeme srovnávat s Galaxy S24 Ultra, Apple iPhone 15 Pro, Vivo X100 Pro, Xiaomi 14. Z pohledu designu, displeje, procesoru asi ano. I když podpora HDR v Netflixu je diskutabilní a uvidíme u ostré verze, ale tam, kde se mezi vlajkami láme chleba jsou foťáky a tady se obávám, že ROG Phone 8 zůstane hodně na chvostu. Jak tedy hledat ideálního zákazníka pro ROG Phone 8? Asi někde mezi méně náruživými hráči nebo někde mezi méně náruživými fotografy. Kolik jich ale bude? No, zkuste mi schválně svoje pocity napsat dolu pod video do komentářů. Já vám hrozně moc díky za jeho sledování, mějte s krásně a zase čau u dalšího videa.